Naar menu

Momenteel geen storingen te melden

7x telecomjargon ontrafeld door een Televoip Totaal-expert

Datum: 11-10-2023

De wereld van telefonie en internet staat er bol van; jargon. Voor velen zijn die termen ronduit abracadabra. Want wat is bijvoorbeeld die SIP Trunk waar je provider het soms over heeft? Of die VaMo, die steeds maar weer genoemd wordt? Omdat wij zaken graag een beetje in- én overzichtelijk voor je maken, schreven wij dit blog. Hierin neemt onze expert Stef Brooimans je mee langs zeven veelgebruikte vaktermen binnen de telecombranche.


Stef vertelt wat het jargon inhoudt en waarom die specifieke oplossingen of mogelijkheden voor een onderneming interessant kunnen zijn. Dat geeft je achtergrondkennis en inzicht in eventuele kansen. En het maakt het gesprek makkelijker wanneer je op dat gebied serieuze stappen ondernemen wil.

  1. SIP Trunk
    Session Initiation Protocol Trunk – kort gezegd SIP Trunk – is dé basis voor jouw vaste telefoonnummer. “Vergelijk het met een mobiele telefoon; leuk zo’n apparaat, maar zonder simkaart van jouw provider is contact maken onbegonnen werk”, legt Stef uit. “SIP Trunk is eigenlijk de IP-variant van je simkaart of abonnement.”

    Als jouw bedrijfstelefonie digitaal verloopt, dan ontkom je er eigenlijk niet aan. “Je schaft het aan en betaalt dan maandelijks voor het aantal nummers dat je afneemt. En wij koppelen er een telefonieoplossing aan, zodat je kunt bellen via je toestel, laptop, app of gsm.”

  2. Portering
    Portering; het is niets meer of minder dan nummerovername. “Ga je met ons in zee, dan vragen wij aan je ‘oude’ provider of we jouw nummer(s) over mogen nemen, en vanaf wanneer dat contractueel mogelijk is.” Voor dat proces hebben Stef en zijn collega’s eigenlijk alleen een overzicht van de telefoonnummers in kwestie en de naam van de provider nodig. “De rest regelen wij. Vaak geldt onze aanvraag zelfs meteen als opzegging van je huidige abonnement.”

  3. VaMo
    Mogelijk had je al een vermoeden; VaMo is uitgeschreven inderdaad ‘Vast en Mobiel’. Maar wat wordt daar nu precies mee bedoeld? Stef legt uit: “Met VaMo maak je mobiele telefoons onderdeel van jouw bedrijfstelefonieomgeving. Met een app op je gsm bijvoorbeeld. Je bepaalt zo eenvoudig op welk nummer en toestel je bereikbaar bent. Waar dat in de praktijk vaak op neerkomt? Klanten gebruiken hun mobiele telefoon, maar bellen met een vast nummer naar buiten toe. Omdat je zelf het afzendnummer kiest dat aan je 06-nummer gekoppeld wordt. Voor de buitenwereld lijkt het dus alsof je gebruikmaakt van een toestel op kantoor.”

    Een handige constructie. Stef kent in ieder geval wel een aantal momenten waarop deze optie uitkomst kan bieden. “Als je vertegenwoordiger bent, maar niet iedereen jouw mobiele nummer wilt geven bijvoorbeeld. Bellen klanten je terug, dan komen ze bij jouw receptie uit. Ook prettig: de receptie kan altijd zien of je telefonisch beschikbaar of in gesprek bent. En je bent daarnaast ook nog eens maximaal bereikbaar.”

  4. Soft client
    Jouw telefonieoplossing kan vandaag de dag bestaan uit een vast toestel met een hoorn, een VaMo-app op je smartphone of een zogenoemde soft client op je laptop of pc. Die laatste zorgt dat je computer als telefoon fungeert; je kunt ermee bellen en gebeld worden. Stef: “Het enige wat je eventueel nog nodig hebt is een headset, en je kunt uit de voeten.”

    Het soft client-gebruik nam een vlucht in de coronaperiode, omdat thuiswerken erdoor vergemakkelijkt werd, zo geeft de expert aan. “Temeer omdat bijvoorbeeld een receptionist een duidelijk overzicht heeft van de beschikbaarheid van alle collega’s. Doorverbinden op afstand is hierdoor geen enkel probleem.” Maar er zitten meer voordelen aan het gebruik ervan. “Zodra je na je werkdag je computer uitzet, wordt ook je telefoon afgesloten. En de software aan de achterkant is verregaand in te richten. Je kunt onder meer groepen formeren, je beschikbaarheid deels automatiseren en doorschakeling bij afwezigheid inregelen.”

  5. FTTH en FTTO
    “Fiber To The House (FTTH) en Fiber To The Office (FTTO) zijn heel eenvoudig gezegd glasvezelverbindingen. De To The House-variant in stedelijk gebied, FTTO veelal op industrieterreinen”, aldus de Televoip Totaal-expert. Goed om te weten: voorheen werkten veel particulieren en bedrijven op een DSL-verbinding. Maar met de aankondiging van KPN om daarmee te stoppen, is er al enige tijd een verschuiving richting glasvezel gaande. “Zowel FTTH als FTTO komt via hetzelfde kabeltje binnen. En soms heb je niet te kiezen, omdat slechts een van de twee op jouw adres beschikbaar is.

    Beide vormen van glasvezel hebben dezelfde bandbreedte, zo verduidelijkt de specialist. “Het verschil zit ‘m in de bijbehorende SLA; de serviceniveauovereenkomst. Ben je particulier of heb je een eenmanszaak en ligt het internet er tijdelijk uit, dan maak je eenvoudig een hotspot op je telefoon aan totdat het probleem verholpen is. Maar voor een groot bedrijf met meerdere mensen in dienst en machines die internet nodig hebben, gaat die vlieger niet op. Kies dus zo mogelijk altijd voor de SLA die het beste bij jouw situatie past.”

  6. VoIP en cloudtelefonie
    Bel je via VoIP, dan doe je eigenlijk niets anders dan datapakketjes met jouw spraak versturen. Jouw boodschap gaat dus kort gezegd via het internet naar ‘de andere kant’. “VoIP-bellen gebeurde vaak via een fysieke telefooncentrale op locatie. Maar zit de techniek die eerst in de meterkast stond nu in de cloud, dan spreken we specifiek over cloudtelefonie.”

    Cloudtelefonie heeft een aantal belangrijke voordelen, zo geeft Stef aan. “Voor een vast bedrag per maand ben je altijd up-to-date; er worden automatische updates gedraaid. Als het datacenter uitvalt wordt vanzelf op de volgende overgeschakeld, en er is sprake van de allerbeste security. Dat terwijl de techniek in je meterkast gewoon verslonst als je er tussentijds niets aan doet. Bellen via de cloud is dus vooral een manier om met een kleine investering steeds helemaal bij te zijn.”

  7. Speed dial
    En last but not least: speed dial. Waarschijnlijk een gevalletje ‘oh ja’ wanneer je de uitleg van de term leest. Maar wel eentje die handig om te weten is. Stef: “Het is namelijk de snelkeuzetoets op je telefoon, in je app of in je soft client, waaronder je een specifiek nummer programmeert.” Een volledig telefoonnummer of een intern, verkort nummer. Net wat de voorkeur heeft. “Vroeger waren dat de 15 knopjes aan de zijkant van een vast toestel. Maar tegenwoordig is dat gewoon één knopje op je scherm geworden, waaronder je bijvoorbeeld al je favoriete collega’s plaatst.”

Vraag maar raak!
De betekenissen van de bovenstaande zeven termen zijn je inmiddels hopelijk iets duidelijker geworden. Toch is het lang niet het enige jargon dat voor vragen kan zorgen, zo realiseren wij ons ook. Loop je dus tegen een andere vakterm aan waar je geen touw aan vast kunt knopen? Dan mag je ons te allen tijde raadplegen. Er is altijd wel een expert aanwezig om je uit te leggen hoe het zit. En denk je na het lezen van de uitleg: déze oplossing is echt iets voor mijn onderneming? Neem ook dan contact met ons op. We zijn je graag van dienst!

Televoip partners